Er zijn nog steeds veel ontwikkelingen omtrent Passend Onderwijs. Dit kan tot gevolg hebben dat er binnen het reguliere onderwijs steeds meer kinderen met extra of speciale
ondersteuningsbehoeften blijven. De ervaring leert dat leerkrachten hier vaker mee te maken hebben. Een ambulant begeleider kan ingezet worden om kinderen en leerkrachten binnen het regulieren
onderwijs te ondersteunen. Hieronder een opsomming van de diensten die geleverd kunnen worden:
- Ondersteuning bij gedragsvraagstukken wat betreft leerlingen met moeilijk/lastig gedrag, leerkrachtgedrag.
- Begeleiden van leerlingen met gedragsproblemen en/of een stoornis binnen het autismespectrum.
Hoe kan dit er concreet uitzien:
- Ondersteunen en adviseren van de Interne Begeleider(PO) of Coördinator Onderwijs Ondersteuning
- Omschrijven van ondersteuningsbehoeften van leerlingen met eventuele gedragsproblemen en/of stoornissen en deze in samenwerking met de leerkracht ook uitvoeren
- Leerkrachten handvatten bieden om het pedagogisch klimaat te stimuleren binnen de groep met moeilijk/lastig gedrag
- Leerlingen begeleiden met moeilijk/lastig gedrag. Deze leerlingen diverse vaardigheden aanleren.
- Leerleerlingen observeren in de groep en leerkrachten adviseren/coachen
- Leerlingen en leerkrachten bewust maken van interactie, communicatie en de gevolgen daarvan voor het gedrag.